Yousuf Karsh ( 1908- 2002)
Museum of modern art
The Metropolitan museum of art in New york
The art institute of Chicago
The national portrait gallery in London
National gallery of Canada
Han har også gitt ut 8 bøker i perioden 1946-1992.
Nesten alle de berømtheter innenfor politikk, vitenskap og kunst som Karsh fotograferte virker oppriktige, seriøse og verdige. Karsh signerte sine senere bilder med «Karsh of Ottawa» noe som ble et kvalitetsstempel på bildene hans.
I et intervju med Master photographers mente Karsh at hvis det kun er likheten alene i portrettet – er det ikke bra nok. Men hvis du gjennom portrettene hans kan føle at du blir bedre kjent med den portretterte og at fotografiet setter seg fast i hukommelsen din – og hvis du i tillegg kan si det gir deg en ny eller mer innsikt i hans personlighet, da er det en nydelig opplevelse!
Karsh prøver å fotografere menneskers ånd og tanker. Og mener det er en gjensidig deltagelse. Han fotograferer de helst i sine egne omgivelser. På forhånd prøver han å lære seg så mye som mulig om personen han skal portrettere.
Andre råd han gir for å ta et bra portrett er at den virkelige linsen på kamera er hjertet og hjernen.
Når noen ser en levning av en berømthet foran sitt kamera, må man gjenkjenne det i et glimt. Det er et kort øyeblikk der alt er i hans person og sinn og sjel. Hans ånd må reflekteres gjennom hans øyne, hans hender, hans holdning. Dette er tiden for å dokumentere. Tiden for sannheten.
Kunsten er utfordringen du må møte hver dag, teknikken må du lære deg å kontrollere med tiden. Vitenskapen og kunsten i fotografi er egentlig den samme, og må ikke bekjempe hverandre.
Karsh Fotograferte mest med et storformatkamera. Han balanserte harmonisk mellom lys og mørke, form og negativt rom. Som regel tok han bildene hjemme hos de portretterte.
Winston Churchill
Bildet av Winston Churchill ble tatt i 1941. Karsh var irritert på Churchills sigar røyking og fjernet sigaren fra statsministerens hånd. Bildet er tatt i Ottawa i desember 1941, rett etter Churchills tale til det canadiske parlament, der han lovte at Storbritannia skulle kjempe på.
I et portrett av Cecil Beaton hadde Churchill på seg noe som lignet det samme prikkete slipset. På dette bildet kunne man se at han følte seg mer bekvem med sigaren i hånden.
Fotografens oppgave var å sørge for å lage en kontrast av portrettene av Hitler og Mussolini, diktatorer som ble assosiert med voldsom gestikulering og militær makt.
Churchill vil på den andre side, ønske å bli framstilt som en besluttsom styrmann eller sjef. Han ønsket å bli framstilt som en sivilisert, foretaksom mann som bevilget intervjuer ansikt til ansikt. Karsh som var den mest berømte portrettfotografen av politiske og kulturelle berømtheter i 1940 og 1950 årene fikk æren av å ta dette bildet.
Jean Sibelius